neděle 22. září 2013

Anketa České školy: jak politici chtějí změnit školství? 4.

Na otázky odpovídá Jiří Zlatuška, kandidující za ANO 2011. Co je podle vás kritériem kvality vzdělávání? Jaký je váš názor na plošné testování v 5. a 9. ročníku? Míra osvojení si klíčových kompetencí kompetencí, jak jsou vymezeny v rámcových vzdělávacích programech. To je adekvátní vyjádření obecnějšího cíle rozvinutí vloh a schopností, přípravy na produktivní život a rozvoje samostatného kritického myšlení schopných občanů. Pro orientaci stran parametrů vzdělávací soustavy není třeba testovat plošně (se všemi nároky na zabezpečení, které takový postup velmi prodražují), ale stačí vhodné způsoby výběrových šetření. Významnější by naopak bylo zavedení rozsáhlejšího testování před okamžiky, kdy se dětem volí další cesta vzdělávací soustavou. Takové testování však musí mít komplexnější charakter a je nevhodné je omezit do jednoho testu v malém časovém rozmezí. Výsledky takového testování by měly sloužit k tomu, aby škola mohla rodičům poskytnout kompelxní a nepředpojatý obraz toho, jaké schopnosti dítě má či nemá a pomoci rodičům při směrování dalšího vzdělávání nebo průpravy dítěte. Co považujete za největší slabinu českého vzdělávacího systému? Jak byste tuto slabinu řešil? Nerovnost podmíněnou socioekonomickým statusem rodiny dítěte. Zásadní roli hraje již příprava na první třídu v mateřské škole a srovnání předpokladů pro učení před nástupem do první třídy - k tomu je nutná podpora školek a výchovné resp. vzdělávací činnosti v nich. Vedle toho je rovněž potřebné vyrovnávání úrovně škol a tím omezování motivace k přílišné a příliš brzké selektivitě ve školách. Jaký je váš názor na úlohu zřizovatele škol v regionálním školství? Jaké změny byste prosazoval ve vztahu zřizovatel-škola-rodiče? Klíčovým požadavkem je odpolitizování obsazování ředitelů škol a upřednostňování odborných a osobnostních předpokladů. jednoznačně musí větší slovo dostat školní rady a posílena jejich reprezentativnost s ohledem na rodiče jako nejdůležitější "akcionáře" celého vzdělávacího systému. Je nepravděpodobné, že lze jednoduše změnit systém zřizovatelů škol v současné podobě. Je však nezbytné posilovat prvky vnější kontroly, přidělování financí a dohledu nad obsahem vzdělávání, aby bylo zaručeno, že bez ohledu na zřizovatele se jedná o jednu vzdělávací soustavu nediskriminující děti v závoslosti na zřizovateli jejich školy.

Žádné komentáře:

Okomentovat